Pierre Alechinsky
BIOGRAFI

  • Aladin, 2009, blæk og akvarel på papir, 54 x 36 cm


  • Années passées, 1987, blæk og akvarel på papir, 54 x 36 cm


  • Bas les masques, 1995, blæk og akvarel på papir, 54 x 36 cm


  • solgt


  • Couple propriétaire, 2010, akvarel, 54 x 36 cm


  • Dans la porche, 1995, blæk og akvarel på papir, 54 x 36 cm,


  • reserveret


  • Flora Danica: Chara Islandica, 1990, blæk, 54 x 36 cm


  • reserveret


  • Les journées de Léon, 1993, blæk på papir, 54 x 36 cm


  • Soclé, 2004, blæk på papir, 54 x 36 cm


  • Voie d'accès, 1993, blæk på papir, 54 x 36 cm


  • Varappe végétale, 1995, litografi, 132 x 170,5 cm


  • Les laisses du prisme, 2003, litografi, 132 x 170,5 cm


  • Les aiguilles de Belle-île, 1997, litografi, 132 x 170,5 cm


  • Ville d'Arles, 1995, litografi, 144 x 110 cm


  • l'eau-grise, 1990, radering, 144 x 110 cm


  • Rappel, 2016, litografi, 66,5 x 86,5 cm


  • Prolog, 2016, litografi, 66,5 x 86,5 cm


  • solgt


  • Derniere en date, 69x95,5 cm, litografi, 1996


  • Dame taride, 1990, litografi, 47 x 65 cm


  • Lever l'ancre, 81x66,5 cm, radering, 1992


  • Ancrage d'encre, 1992, litografi, 66,5 x 49,5 cm


  • Raisin I, 75,5x59 cm, radering, 1995


  • solgt


  • Dans l'élan, 60x47,5 cm, radering, 2003


  • Lever de rideau, 59x75,5 cm, radering, 2005


  • Raisin III, 75,5x59 cm, radering, 1995


  • Vieux souvenirs, 112,5x77 cm, radering, 1989


  • solgt


  • Fruitier, 47,5x37 cm, radering, 2007


  • Reserveret


  • solgt


  • Retrouvailles, 42x51 cm, radering, 2013


  • Troisiéme souhait,51x42 cm, radering, 2003


  • solgt


  • solgt


  • Cing, 2017, Litografi, 80 x 58 cm


  • Deux, 2017, Litografi, 80 x 58 cm


  • Quatre, 2017, Litografi, 80 x 58 cm


  • Trois, 2017, Litografi, 80 x 58 cm


  • Un, 2017, Litografi, 80 x 58 cm

  • Pierre Alechinsky
  • Født 1927 / Belgium
  • CV

Pierre Alechinsky (f. 1927 i Bruxelles). Han er det sidste levende medlem fra CoBrA-bevægelsen, der eksisterede fra 1948 til 1951. Dengang, da det hele begyndte, var han det yngste medlem. Han har altid malet let – hans malerier er egentlig udført på papir, som derefter er klæbet på lærred for at afstive det. Derfor er der ingen farveklatter og tykke stoflige lag i hans maleri. Det har altid været let og tyndt som et billede på papir, en gouache eller en akvarel.

Dertil kommer tegningen, for et andet tegnetræk – den sorte streg – har også altid været meget fremtrædende i hans maleri. Han har imidlertid aldrig malet lettere end i dag. Det er en tilkæmpet lethed. Man ser ofte at ældre malere laver færre lag end yngre. Der er jo ingen grund til at bruge mere farve end strengt nødvendigt. Det er mesterens erfaring, som ytrer sig her. Det er den sikkerhed og ubesværethed, man har erhvervet sig gennem mange års arbejde.

Copyright C 2014  All right reserved

Medlem af Dansk Galleri Sammenslutning