Ruth Campau · Mia Carl · Viera Collaro · Mads Gamdrup · Anette Harboe Flensburg · Kathrine Ærtebjerg

07. december 2024 - 28. februar 2025


ÅBNING LØRDAG DEN 7 DECEMBER hvor vi byder på et glas vin mellem kl 12 - 15

SELECTED

Ruth Campau, Mia Carl, Viera Collaro, Mads Gamdrup, Anette Harboe Flensburg, Kathrine Ærtebjerg

 

Galleri DGV præsenterer årets vinterudstilling SELECTED med udvalgte værker af Ruth Campau, Mia Carl, Viera Collaro, Anette Harboe Flensburg , Mads Gamdrup og Kathrine Ærtebjerg

I udstillingen kan man opleve både nye og tidligere værker af kunstnerne

Ruth Campau (f. 1955)
Ruth Campau arbejder med maleri i et udvidet felt og skaber installatoriske værker, der betoner samspillet med de arkitektoniske rammer, de indgår i. Campau har udstillet på en lang række solo- og gruppeudstillinger i ind- og udland, og hun har udført en række stedspecifikke værker til offentlige rum og institutioner. Hun er repræsenteret på flere af landets kunstmuseer og har kurateret flere dagsordensættende udstillingsprojekter. Campau har endvidere udviklet en række bygningsintegrerede udsmykningsprojekter til nybyggerier i samarbejde med tegnestuer. Hun arbejder ofte i stor skala og har senest bl.a. skabt det stedspecifikke værk Something in the way we move (2024-2028) til Københavns Lufthavn og udsmykningen Handwoven Stories from the Colorfields keep the Blanket Warm “ (indviet i 2024) til Hvidovre hospital. I 2020 modtog hun Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse.

Ruth Campau er aktuel i udstillingen med nye værker i bemalet spejldiabond og mylarfolie - flere installeret i transparente akrylbokse. Hun er kendt for sin helt særlige maleteknik, hvor hun med en specialkonstrueret og “kostagtig” pensel langsomt skubber malingen frem langs materialets længde. Penselstrøgene varierer i udtrykket - nogle steder flyder malingen sammen i pastose klatter og andre steder er de trukket tyndt og transparent hen over fladen. De særlige penselstrøg er kendetegnende for Campaus praksis, hvad end det er i hendes store udsmykningsprojekter eller i mindre værker som her. De er i sig selv et meget konkret aftryk af den kunstneriske proces, hvilket giver et særligt, menneskeligt nærvær i værkerne.

Mia Carl (f. 1991)
På udstillingen præsenterer Galleri DGV for første gang malerier af den unge, danske billedkunstner Mia Carl.

Mia Carl er uddannet fra Kunstakademiet i Bergen (NO) og har siden deltaget i Anne Marie
Carl-Nielsens program for kunst i offentlige rum på Det Fynske Kunstakademi. Hun arbejder på tværs af medier med maleri, skulptur, tekst samt interventioner og undersøgelser i offentlige rum.

Carl arbejder med en kontinuerlig undersøgelse af landskabet: Både som konkrete omgivelser eller et forhold til jorden, men også som en allegori, der kan løfte større fortællinger om vores fælles historie med naturen. I hendes værker træder naturen ind som skaber af billeder om skønhed, nærhed, usikkerhed, forfald og mytologi.

I udstillingen kan man opleve en række malerier skabt med en blanding af oliemaling og tørpasteller på lærred og jutelærred, hvilket skaber en let matteret overflade med megen struktur, der spiller sammen med Carls organiske, halvabstrakte motiver med rod i naturens vækster.

Viera Collaro (f. 1946)
Viera Collaro er uddannet ved University of Michigan og ved Det Kongelige Danske Kunst-
akademi i 1975. Hun er en pioner i sit arbejde med lyskunst og er repræsenteret på en række danske museer og samlinger og har senest haft store soloudstillinger på ARoS i 2022 og "Spaciousness" på Randers Kunstmuseum i 2023. I sin kunstneriske praksis har hun særligt markeret sig med monumentale, permanente og stedsspecifikke installationer i det offentlige rum, heriblandt Buen fra 2018 på den nye K.B. hal og De Fem Planeter på Haahrs Skole i Svendborg fra 2022. I 2006 modtog hun Statens Kunstfonds hædersydelse.

Viera Collaro deltager med lysværket “Green meets pink” fra 1998, der giver varme og lys i vintermørket. Farven er et centralt aspekt i Collaros værker, og hun udnytter lysets fysiske egenskaber til at udforske farvens potentiale. Hun fokuserer dog ikke udelukkende på lysets og farvens fysiske egenskaber, men inviterer betragteren til at engagere sig på en dybere måde, hvor både sanselige indtryk, følelser og intellekt sættes i spil.

Siden Collaro debuterede fra Kunstakademiet i 1975 har hun høstet anerkendelse for sit pionerarbejde indenfor et eksperimenterende felt, hvor lys, farver og kroppe i rum er det centrale omdrejningspunkt. Særligt karakteristisk er den måde hun bygger bro mellem et stringent og stramt videnskabeligt arbejde og den abstrakte kunsts udtryksformer i fx farvemodulationer, en fintfølende sensorisk fornemmelse for farvernes rumlige virkning og deres indbyrdes samspil og ikke mindst et slægtskab med 1960’ernes konceptuelle udforskning af kunsten som en idé, der realiseres i beskuerens sind og som i sig selv har potentialet til at ændrer den måde vi oplever og erkender verden på.

Anette Harboe Flensburg (f. 1961) 
Anette Harboe Flensburg er uddannet på Kunsthåndværkerskolen i Kolding i 1985. Hun har flere store museumsudstillinger bag sig og er repræsenteret på en række af landets kunstmuseer - heriblandt Kunstmuseum Brandts, Trapholt, KUNSTEN, Skive Kunstmuseum og Arken Museum for Samtidskunst. Hun har modtaget flere hæderslegater - bl.a. Ny Carlsbergfondets kunstnerpris i 2018.

Flensburg arbejder klassisk med olie på lærred, men malerierne udspringer af fotografier af modeller, som Flensburg selv bygger op i dukkehusstørrelse. Hendes kunstneriske praksis er langsom og sirlig, og hun bruger tid på at studere arkitektoniske rum, der næsten altid er mennesketomme. Arbejdet med modellen kan tage månedsvis, hvor hun bygger, rykker rundt, afprøver og fotograferer.

På udstillingen kan man opleve nye malerier af Flensburg, hvori hun udforsker motiver af draperede, transparente tekstiler i brændt orange, bordeaux og mørkeblå nuancer. I baggrunden strømmer et mat lys ind ad vinduerne. Det falder tyst på gulvene og bryder gennem tekstilerne, så vi kan se hver en krølle og fold i stoffet. Vi genkender Flensburgs evne til at fremmane disse poetiske og nærmest meditative rum, der virker dragende og inviterende på betragteren. Selve rummet er en form for grundmotiv ved Flensburg, som gennem sin karriere vedvarende har udforsket motivets muligheder i sine mange perspektiviske, lineære og lagvist afgrænsede rum. Flensburg har i de nye malerier på udstillingen præget værkernes overflade med stof, hvilket bidrager til opfattelsen af værkernes taktilitet og sanselighed.

Mads Gamdrup (f. 1967)
Mads Gamdrup blev uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1997. Han var i en årrække professor på Kunstakademiet i Trondheim, men bor og arbejder i dag i Danmark. Han er repræsenteret på en række danske museer, heriblandt ARKEN Museum for Samtidskunst, Statens Museum for Kunst, Esbjerg Kunstmuseum, samt i Ny Carlsbergfondets samling.

Mads Gamdrup udforsker det fotografiske medie og undersøger potentialet i monokromatisk fotografering og dets styrke som kunstnerisk udsagn i forhold til fænomener som afstand, gennemsigtighed, spiritualitet og materialitet. Et andet gennemgående spor i hans praksis er fokus på lys og lysets påvirkning af farven, hvilket også ses i hans malerier på håndrullet glas.

På udstillingen vises helt nye glasmalerier. Værkerne er skabt af håndrullet, indfarvet glas, hvorefter de er bemalet med cirkler i varierende størrelse i et pastost lag akrylmaling. Selve materialet glas giver værkerne en tyngde og en særlig stoflighed, hvorfor de også lægger sig i krydsfeltet mellem maleri og installation.

Kathrine Ærtebjerg (f. 1969)
Kathrine Ærtebjerg er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, 1995-2002. Hun arbejder med maleri i et udvidet felt og hendes kunstneriske virke strækker sig over maleri, papirarbejder, objekter og lyd. Ærtebjerg har modtaget adskillige hæderslegater og er repræsenteret på en række af landets største museer såsom Statens Museum for Kunst, ARoS, Arken Museum for Samtidskunst og i Ny Carlsbergfondets samling. Ærtebjerg medvirkede desuden, sammen med en gruppe danske kunstnere, ved udsmykningen af Frederik Vllls Palæ på Amalienborg (indviet 2010).

På udstillingen kan man opleve Kathrine Ærtebjergs malerier og papirværker. Her skildrer hun med sit helt eget underfundige, poetiske og hemmelighedsfulde udtryk menneskets livsvilkår i kærlighed, seksualitet, drømme og skaben. I Ærtebjergs univers er intet, hvad det umiddelbart ser ud til at være. Velkendte ting forvandler sig for øjnene af betragteren, og netop dobbelttydigheden er et gennemgående element. Malerierne lokker os ind i en, ved første øjekast, uskyldig og charmerende billedverden, men i værkerne kan eksistentielle temaer, poesi og følelsesmæssig intensitet sameksistere med en snigende voldsomhed og underfundig humor.