Mads Gamdrup

25. oktober 2025 - 18. januar 2026

 

MADS GAMDRUP
Maleri · Glas

LØRDAG DEN 25. OKTOBER KL 13.00

Udstillingen åbnes af Anna Krogh-Rosenlund, inspektør Ribe Kunstmuseum
Kunstneren vil være tilstede ved ferniseringen

Udstillingen kan ses indtil den 18. januar 2026


Ønskes værkliste for udstillingen kontakt info@galleri-dgv.dk



LIVSNÆRT MALERI

At male med lys. Det lyder unægtelig abstrakt, og det er det såmænd også. På den visuelt smukke og tankevækkende måde. Den danske kunstner Mads Gamdrup (f. 1967) tilgår sine værker med et egentligt enkelt og minimalistisk udtryk. Med kost og gulvskrubbe skaber han monokrome billeder, der består af rå, hånd-revet farvepigment og linolie. Med andre ord, det er råt i råt, men skaber ikke desto mindre æstetisk appellerende malerier.

De forestiller ikke noget vi kan genkende. Der er kun én farve, men utroligt mange lag af stof, materie – selve ur-delen af maleriet. Der er lysere og mørkere zoner, og dermed etableres et visuelt rum til os betragtere. Og lyset. Man kan sige, at han maler det frem med farven. Lukker lyset ind ved at skabe strukturer med netop farvepigmentet. Med de mange farvelag får lyset og betragteren således tilstedevær i de altopslugende billeder.


TRE FORMATER – TO METODER

Maleriets format påvirker i sagens natur vores oplevelse. Og det er en særskilt pointe for Gamdrup at arbejde med forskellige størrelser. De monumentalt store malerier kan mærkes fysisk. Og malingens struktur er tydelig. Gamdrups arkæologisk set omvendte arbejde med at påføre lag på lag efterlader sig tilsyneladende tilfældige, ujævne spor, og billederne fremstår derved mindre monokrome. Eller skulle man snarere sige, at fladen fyldes med toner og nuancer af grundfarven i et til tider næsten psykedelisk univers.

Der er en mere ’destruktiv’ side af denne metode. Kunstneren river som en ’rigtig’ arkæolog nemlig også ned, udgraver pigmenter for så at bygge fladen op igen med flere pigmenter. Ambitionen er at fremmane en uudgrundelighed, en illusion om uendelighed som vi fortaber os i. Når vi drages mod maleriets rum, handler det altså i høj grad om det store format og de mange pigmentlag.

De mindre formater er kompakte og dermed mindre rumlige. Det er vanskeligere for øjet at finde en vej ind i billedet. Farven står som en stoflig, men uigennemtrængelig mur, der med sin matte overflade kun ved længere betragtning afslører rum. Farvens struktur nedtones, men det gør lyset ikke. Vi skal blot give os selv tid til at se og sanse det.

Endelig veksler de små billeder mellem transparente og kompakte rum. I kraft af skalaen kan vi føle os tæt på. De fremstår menneskelige. Fladen kan overskues med både øje og krop, og der opstår en intimitet og samhørighed mellem værk og betragter.

Væsentligt for alle tre formater er, at lærredskanten efterlader et markant aftryk af den kunstneriske proces. På de smalle sider løber malingen i ujævne baner af ’u-malede’ områder, snavs og skidt har sat sit spor. En slags ’malerens backstage’, der gør fladen tredimensional. Et processuelt greb med stor rumlig effekt.

Gamdrups glasmalerier er skabt ud fra en sammenlignelig undersøgelse af malingens iboende evne til at inkludere lys eller holde det ude. Den håndmalede cirkel af akrylmaling er 100 % lukket som malerisk rum betragtet. Intet lys trænger igennem, kun det fede lag maling skaber krusninger og dermed antydninger af skygger på fladen. I det farvede, firkantede felt kiles en transparenthed ind, her kan øjet lettere navigere i de

tonede felter af mere eller mindre kompakte farvelag. Det omkringliggende gennemsigtige glas peger paradoksalt netop på vekselvirkningen mellem de semi-transparente og uigennemtrængelige billedrum.


DET LIVSNÆRE MALERI

Værkerne igangsætter måske flere spørgsmål end de giver svar. Kunst er ikke et opslagsværk, men udtryk for en nysgerrighed; på kunsten selv, på livet, på selve grundeksistensen. Det er Mads Gamdrups væren i verden som kunstner. Han stiller åbne spørgsmål. Det er det han kommunikerer.

Svarene blafrer ikke i værktitlerne. De registrerer nøgternt farvens navn. Udstillingens titel Livsnært maleri derimod giver stof til eftertanke og til vores forestillingsevne. Et maleri der ligger tæt på livet. Der rummer alt fra følelser, erfaringer, gentagelser, forskydninger, (kropslige) oplevelser. Alt det Gamdrups billeder er.

Gamdrup vil os noget. Man kan mærke det, fornemme, at malerierne ulmer af en tilstedeværelse, der vækker genklang i os: En stemning, en følelse, en udefinerbar anelse. En ur-suppe af basale elementer som materie, lys, rum, der resonerer dybt ind i ubevidste erindringer, emotionelle billeder. Alt det uhåndgribelige – som netop det abstrakte er. Som hos Mads Gamdrup får både fysisk, visuelt konkret og forførende form.

Af Anna Krogh-Rosenlund, inspektør Ribe Kunstmuseum