Ulrik Møller & Mads Gamdrup

01. september 2023 - 05. november 2023

 

MADS GAMDRUP & ULRIK MØLLER 
MALERI · SKULPTUR


FREDAG DEN 1. SEPTEMBER KL 17.00

Udstillingen åbnes af Erik Steffensen, billedkunstner og forfatter
Kunstnerne vil være tilstede ved ferniseringen

Udstillingen kan ses indtil den 5. november 2023

 

MADS GAMDRUP & ULRIK MØLLER

Billedkunstnerne Mads Gamdrup (f.1967) og Ulrik Møller (f.1962) tilhører begge en generation af kunstnere, der på fornem vis har eksemplificeret hvordan det æstetiske udtryk både kan forfines og gøres relevant uden at tabe traditionelle værdier af syne. De har begge arbejdet med udgangspunkt i det fotografiske og maleriske landskab som vi kender det helt tilbage fra romantikken, ja de er begge i og for sig romantiske kunstnere, men de tilfører erfaring fra samtidens eksistentielle vilkår så vi ikke et øjeblik er i tvivl om at de er moderne samtidskunstnere, der har foretaget et valg om at stå ved deres metier. Deres respektive værker har aura og er visionære midt i en tid hvor det synes som om teknologien vil ordne alt for menneskeheden. Kunstnerne tror på det håndgribelige. De viser os helt konkret at farve, form og sfæriske landskaber allerede er en del af os selv. Kunstværket giver mulighed for at lukke lyset og farven ind i tilværelsen som sprogløse forekomster, der blot handler om at være og have det visuelle og eftertanken med sig. Som beskuere kan vi se og mærke at skønheden findes.

Mads Gamdrups objekter af bearbejdet glas og farve har været længe undervejs fra sit begyndelsesstadie. Kort fortalt tog kunstneren sine erfaringer med fra skarpe fotografiske farvefotografier, f.eks. af landskaber, som vi genkender og husker som billeder af den almindelige virkelighed, og som en anden forsker skilte han bestanddelene i fotografiets virkelighed ad så motivet til sidst forsvandt og abstrakte farvemodulationer stod tilbage. Fotografiet blev et rent materiale. Mads Gamdrup behøvede end ikke et kamera for at skabe fotografiske billeder. Gamdrups værker stod som undersøgelser af farvens rum og muligheder for at påvirke omgivelserne. Prikker og felter af farve lyser fra værkerne som i et farvepsykologisk laboratorium.

Og vedvarende har Mads Gamdrup haft det håndværksmæssige med sig. Som han skilte farvelagene i et fotografi sådan, arbejder han nu videre i sine nyeste værker med håndgjorte glasflader hvor farven både ligger i glassets toner og påføres med pensel. Okker, mintgrønne og blå nuancer bliver til meditationsobjekter med samme selvfølgelighed som det ses i hans tidligere fotografiske værker. Fotografiet er forvandlet til en slags transparent zen maleri.

Ulrik Møller er klassisk maler, hvis motiver oftest relaterer til fotografier af både hans hjemstavn og specifikke motiver som færger, vidtstrakte landskaber, himmelrum og havet. Som betragtere er vi tæt på de hypnotiske virkninger som Ulrik Møllers malerier fremkalder og efterladt i en form for trance fordi kompositionerne lokker med deres uendelighed og motivets sublime forførelse. Der er skønhed som i en solnedgang i maleriet og i de nyeste værker sigter maleren på at tage os ud på kanten af verden i et næsten abstrakt og formløst verdensrum. »Ganzfeld« - malerierne er såkaldte havstykker hvor himmel og hav synes at opløse sig for øjnene af beskueren. Et landskab fra marsken og et havstykke med baåd har på samme måde deres intermezzo i skildringen og forbindelsen mellem en synlig og usynlig verden. Måske tager motivernes melankoli os et bestemt sted hen i Ulrik Møllers maleri. Et sted, der allerede ligger gemt i den nordiske tradition. Billederne er ikke anmassende, men åbne og undersøgende. Det uudgrundelige synes at ligge lige foran os i oliefarvens sitrende materialitet. Maleriet er i Ulrik Møllers hænder, objekter, som bærer tidløsheden i sig og kunstneren har valgt at vise os verden som den er og ikke er.

Erik Steffensen, billedkunstner og forfatter