Bodil Nielsen

februar 2020 - marts 2020

 

BODIL NIELSEN 
Maleri 

FERNISERING TORSDAG DEN 6. FEBRUAR KL 17.00 

Udstillingen åbnes af Nina Wöhlk, kurator 
Kunstneren vil være til stede ved ferniseringen

Udstillingen kan ses indtil den 15. marts 2020 

 

MELLEM DIMENSIONER 

I 1965 skrev den amerikanske kunstkritiker Lucy Lippard om et af Richard Tuttles (1941- ) væghængte objekter at: "hovering between two and three dimensions," they "have an air of indecision that is difficult to seperate from their modesty." 

Bodil Nielsen malerier har den generøse kvalitet at de, i kraft af deres tilstedeværelse og modsat al logik, giver mere plads end de tager til det fysiske ydre såvel som det mentale indre rum. De betydningslag, der er at finde i værkerne, er kalibreret så nænsomt, at man som beskuer finder en tyngde og ro i at dvæle ved værkerne. Men intet ved dem er stillestående. Tværtimod er der en kontinuerlig vibrerende sanselighed i værkerne, som er fodret af, at der ikke eksisterer noget centralperspektiv i Nielsens univers. Alting er altid relationelt og, som Lippard antyder, mangetydigt. Hendes grænsedragende arbejde med maleriets "åbne" karakter giver nyskabende bud på mediets egenskab til at omfarve skala, det ikke-definerbare og en fler-sanselig perception.

Den amerikanske kunstner Agnes Martin (1912-2004) er, sammen med Richard Tuttle, referencer for mig i mødet med kunst, som rummer disse kvaliteter. Som Bodil Nielsen i udstillingen her, bevæger/bevægede de sig mellem maleri, papir - og tekstilarbejde. Martin boede og arbejdede isoleret i New Mexicos ørkenen og malede sine værker i en tilstand af, med hendes egne ord, ´not thinking'. I Nielsens tilfælde er intellektet på samme vis lagt til side til fordel for en intuitiv klarhed, som genererer en særlig tilstand af tilstedeværelse og nærhed, når man som beskruer lader de associative tankestrømme flyde i mødet med hendes værker. 

Gennem mere end 30 år har Bodil Nielsen udøvet en bevidst og indtrængende "lytning" til - og bearbejdning af malerietes grænseflader. Særligt er farve og form undersøgt i flukturerende åbne og "midlertidige" situationer og relationer. Hendes værker kan siges at fremstå som lette "modeller" for mentale rum. De trækker tråde til postminimalismen og color field traditionen i billedkunsten og på tværs af disciplinerne til industrielt design og arkitektur. Det formår hun uden at tabe kunstnens forestillingsrum og even til at holde en idéverden. Hun forstår bedre end nogen anden maler i vores samtid at skabe værker som giver en rumlighed i sig. Denne kvalitet gør det muligt at tale associativt om det, som ligger udenfor kunsten selv, samt gøre mødet med kunsten til en generøs og demokratisk oplevelse. 

Nina Wöhlk, kurator 

 

Copyright C 2014  All right reserved

Medlem af Dansk Galleri Sammenslutning