Torbjørn Olsen

20. april 2011 - 10. juni 2011

Click på ovenstående link og se fotos fra udstillingen.

Se også alle værker under kunstnere i menuen.

Mød Torbjørn Olsen til ferniseringen

Torbjørn Olsen er en af færøernes fineste kolorister og indtager en central placering i færøsk kunsthistorie. Han er en betydelig portrætmaler og hører til blandt Nordens førende kunstnere på området, et af hans hovedværker er et portræt af tidl. Biskop Ole Bertelsen i Københavns Domkirke.

Torbjørn Olsen har netop færdiggjort sin 5. altertavle, hvoraf det er den 3. i Danmark. Det er også kunstnerens 5. separatudstilling i galleri DGV og det er altid en stor fornøjelse at fylde galleriet med hans ekspressive og farvestærke malerier.

Med venlig hilsen
Lise Lotte Honoré

 

Krydsfelter

Af Preben Winther, forfatter og kunstanmelder

Det er altid spændende at følge en kunstner og hans udvikling over en årrække. Ikke mindst når det som i dette tilfælde drejer sig om Torbjørn Olsen, i dag en af Færøernes betydeligste malere. Den aktuelle præsentation af en stribe af hans seneste værker er hans femte separatudstilling i Galleri DGV siden 2004.

Torbjørn Olsen er umiskendeligt sig selv, hvad enten det drejer sig om landskaber eller modelbilleder. I årtier har hans kunstneriske indsats været udspændt i krydsfelterne mellem det figurative og det abstrakte på den ene side, og mellem central/farveperspektiv og flademaleri på den anden. Denne dobbelte balanceakt er netop et af kunstnerens fornemste særkender.

Foran et maleri af Torbjørn Olsen kan man lade sig forlede til en oplevelse af, at værket er blevet til i en hastig lykkerus, hvor det så at sige fandt sig selv, og pensler og farve næsten egenhændigt føjede strøg ved strøg. Og det må gerne se ubesværet ud - det er kunsten(!). Beskueren bliver ikke vidne til kampen med stoffet, hverken det sansede eller det håndgribelige. Heller ikke til den årelange strid mod den nordatlantiske gråssighed og det karrige solskin – og slet ikke med kunstnerens søgen efter sit udtryk.

Dér er sket meget de sidste par år! Maleriernes lys er blevet mere intenst, farvebrugen klarere. Torbjørn Olsen anvender i stigende grad lasurteknik, der forlener værkerne med en umiddelbar dybdevirkning i fladen og en næsten sitrende lethed, der er ny hos ham og bestemt heller ikke fremherskende i den færøske maleriske tradition, der jo er en del af hans afsæt.

Torbjørn Olsens kunst udfolder sig imidlertid inden for endnu et væsentligt krydsfelt. Han videregiver på billedfladen nok sine personlige fortolkninger af motiverne, som malere har gjort det igennem generationer. Men uanset hvor henførte hans billeder end forekommer, og hvor meget vi kan glædes over hans virtuositet, pådutter han os på intet tidspunkt en illusion om det sete. Han lader sine malerier beholde deres tingslige karakter, deres væren som fysiske objekter. Herved bereder han et overdådigt kunstens rum, hvori beskueren ikke bare mødes med værket, men også med sit eget bagkatalog af sansninger, oplevelser og erfaringer. Det er vældigt givende.

Herhjemme er der blevet rift om Torbjørn Olsen, både til udstillinger og udsmykningsopgaver. Han har netop færdiggjort sin tredje altertavle i Danmark, til Snejbjerg Kirke nord for Herning. Værket består af tre gange to vendbare billedfelter, så de viste motiver kan afpasses kirkeårets gang.