Morten Løbner Espersen / Inviteret
BIOGRAFI

  • Morten Løbner Espersen / Inviteret
  • Født 1965 / Danmark
  • CV

Morten Løbner Espersen (f. 1965) er en af Danmarks fremmeste keramiske kunstnere. Han har en intuitiv og eksperimenterende tilgang til sin kunst, hvor han ofte med udgangspunkt i en stringent, drejet krukkeform eksperimenterer med ornamentik, overflader og glasur. Han er optaget af lerets mange muligheder og udfordrer konstant, hvad skønhed kan være. Her er plads til både triumfer og katastrofer, som også var titlen på hans store soloudstilling på CLAY i 2022.  

Løbner Espersen er særligt kendetegnet ved sin nysgerrige og eksperimenterende tilgang til glasuren, som han maler på sine værker i mange lag og med flere brændinger undervejs i processen. Værkerne har struktur i overfladen, hvilket  har indflydelse på hvordan glasurerne udvikler sig og hvordan de indgår et samspil, men også helt praktisk bevirker at glasurerne ikke løber af krukken under brændingen. 

Løbner Espersen eksperimenterer med glasurer, teknikker og kombinationer, som sammen reagerer på en måde man i teorien ofte vil betragte som fejl. Det kan fx være glasurer, der bobler op, og derved forårsager den ujævne og “boblede” overflade, der for Løbner Espersen er gået hen og blevet karakteristisk.

Resultatet af hans eksperimenterende praksis udmønter sig ofte i en farverigdom, der giver øjet lyst til at gå på opdagelse i de mange farvenuancer, der smelter sammen på værkernes overflader i en nærmest uendelig rigdom af farvevirkninger og stoflige udtryk .

På udstillingen SELECTED kan du opleve tre af Løbner Espersens karateristiske formtyper Moon Jar, Magma og Horror Vacui. 


Moon Jar
Morten Løbner Espersens runde “Moon Jars” er inspireret af hvidglaserede, koreanske porcelænskrukker kaldet “Moon Jars”, som blev skabt i perioden fra slut 1700-tallet til starten af 1900-tallet til opbevaring af madvarer, men som sidenhen er blevet betragtet og beundret som kunstværker, der udtrykker konfucianismens idealer om nøjsomhed og renhed.

Moon jars skabes af to halvdele, der sættes sammen, hvorefter der tilføjes en fod og en hals. I den koreanske tradition er det en pointe, at krukkerne gerne må have noget uperfekt i sig. En lille skævhed. Perfektionen er ikke idealet ligesom det heller ikke er det for Løbner Espersen - værket må have personlighed. 

Morten Løbner Espersen har her dekoreret sine Moon Jars med hans signifikante teknik, hvor glasuren er malet  på i mange lag. Han har malet ca. otte glasurer ad gangen, hvorefter krukken er brændt og derefter glaseret igen med otte glasurer inden den endelige brænding. Han ved aldrig helt, hvordan de falder ud, men eksperimentet er en vigtig del af hans praksis. 


Magma
På udstillingen kan du opleve to monumentale “magmakrukker”, opkaldt efter den smeltede stenmasse i Jordens indre. Den største af krukkerne på udstillingen er prototypen for “magmakrukken” og den første af sin art. Den opstod, da Løbner Espersen ville undersøge hvad der sker med vores måde at interagere med kunstværker, når krukkeformen forstørres op så den næsten nærmer sig menneskelig størrelse. Krukken er drejet på hans atelier i København og derefter fragtet til Tommerup Keramiske Værksted på Fyn, hvor den er glaseret med de mange lag glasur, der måske giver associationer til jordens flydende indre. Den er brændt af flere omgange i Tommerups store keramikovne.  

 

Horror Vacui (angsten for det tomme rum)
På udstillingen vises to eksempler på Løbner Espersens “Horror Vacui” værker. Her slynger ornamenter eller “arme” sig om en klassisk græsk amfora krukkeform i en form for omfavnelse, hvor ornamenterne nærmest overtager værket og man må kigge godt efter for at finde krukken i centrum af det hele. I kunsthistorien betegnes Horror Vacui som bestræbelsen på at udfylde hele billedfladen med figurer eller dekorative detaljer og man anvender bl.a. betegnelsen i forbindelse med græske krukker fra omkring 1500 f. kr. med indviklede geometriske dekorationer, der dækker hele overfladen af krukken.


CV
Morten Løbner Espersen er uddannet fra École Supérieure des Arts Appliqués, Frankrig i 1990 og fra Danmarks Designskole, 1992. Han bor og arbejder i København. Han har en række udstillinger bag sig - senest den store soloudstilling ”Triumf og katastrofe” på CLAY i 2022.