Maurice Wyckaert

10. oktober 2010 - 20. november 2010

MAURICE WYCKAERT (1923 - 96)

MALERI - GOUACHE - LITOGRAFI
FERNISERING ONSDAG DEN 6. OKTOBER KL. 17.00

Maurice Wyckaert 2010

Udstillingen åbnes af Christian Bramsen. Madamme Wyckaert er til stede ved ferniseringen.

Musik: Adi Zukanovic

Christian Bramsens nære relation til Madamme Wyckaert har banet vejen for at vi på udstillingen kan præsentere en række originale værker af den belgiske kunstner, maleri, gouache og tusch. I anledning af denne udstilling præsenteres også en stor del af Wyckaerts grafiske værker trykt hos Atelier Clot, Bramsen & Georges gennem mange år. Alle værker er sat til salg.

Med venlig hilsen
Lise Lotte Honoré & Christian Bramsen

DEN ELEGANTE UDGAVE AF COBRA-MALERIET

Selv om Belgiens franskorienterede kultur er en del forskellig fra vor egen, så kender danskerne forbavsende mange belgiske malere, billedhuggere og tegneseriegrafikere. Det er takket være deres kontakt med CoBrA og Asger Jorn, at rigtig mange af dem er kommet til det danske publikums kendskab.

Maurice Wyckaert (1923-96) var ikke med i selve CoBrAgruppen, der eksisterede i tre år fra 1948 til 1951, men er en af de kunstnere, som få år senere tilsluttede sig den bevægelse, som CoBrA skabte. I april 1956 udstillede Asger Jorn på det lille Galerie Taptoe i Bruxelles, og som altid, når Jorn ankom, satte dette besøg mange ting i gang.

Den karismatiske Asger Jorn førte den unge Maurice Wyckaert med sig – til Albisola i Italien for at lave keramik, til München for at møde Galerie van de Loo og de unge tyske kunstnere i gruppe SPUR og til London og Paris for at lave tidsskrift. Sådan blev Maurice Wyckaert suget med ind i den del af 1950’ernes avantgarde, der samlede sig omkring Asger Jorn. Den eneste forskel drejede sig om maleriet, hvor Jorn havde rødder i CoBrA, og derfor blev hans maleri aldrig rigtigt informelt, men beholdt alle de absurde små figurer, mens Wyckaerts i 1950’erne var ustruktureret, klattet og stofligt – præcis som tiden krævede.

På mange måder har Maurice Wyckaert fulgt en vej, der er parallel med den bane, som hans landsmand Pierre Alechinsky har udstukket. Efter ungdomstidens møde med det vilde og voldsomme hos de skandinaviske, hollandske og tyske kolleger lod de sig begge inspirere af japansk og kinesisk kalligrafi og landskabsmaleri. Det er som om de enkle og elegante streger i den asiatiske kunst harmonerede godt med længslen efter det rationelle og klare i deres egen franskorienterede kultur. Derved skabte de sammen den særlige fraktion inden for CoBrA-kunsten, hvor maleriet er drejet i en mere grafisk og roligere retning.

AF LARS MORELL, IDÈHISTORIKER