Selected

14. august 2025 - 28. september 2025


SELECTED

RUTH CAMPAU · VIERA COLLARO · MIA CARL · ERIK A. FRANDSEN · KLARA LILJA · BODIL NIELSEN · ERIK STEFFENSEN · EVA STEEN CHRISTENSEN · ANETTE HARBOE FLENSBURG · MORTEN BUCH · NINA WENGEL


ÅBNING TORSDAG DEN 14. AUGUST KL 17.00

Kunstnerne vil være til stede ved ferniseringen
Vi serverer et glas vin på terassen 

 

RUTH CAMPAU (f. 1955)
Ruth Campau arbejder med maleri i et udvidet felt og skaber installatoriske værker, der betoner samspillet med de arkitektoniske rammer, de indgår i. Campau har udstillet på en lang række solo- og gruppeudstillinger i ind- og udland, og hun har udført en række stedspecifikke værker til offentlige rum og institutioner. Hun arbejder ofte i stor skala og har senest bl.a. skabt det monumentale værk Something in the way we move(2024-2028) til Københavns Lufthavn og udsmykningen Handwoven Stories from the Colorfields keep the Blanket Warm “ (indviet i 2024) til Hvidovre hospital.

Ruth Campau er aktuel i udstillingen med værker i bemalet i akrylfolie - ét installeret i transparent akrylboks, et andet er foldet, så det hænger som buede, draperede lag. Campau er særligt kendt for sin karakteristiske maleteknik, hvor hun med en specialkonstrueret og “kostagtig” pensel langsomt skubber malingen frem langs materialets længde. Penselstrøgene varierer i udtrykket - nogle steder flyder malingen sammen i pastose klatter og andre steder er de trukket tyndt og transparent hen over fladen. Penselstrøgene er kendetegnende for Campaus praksis, hvad end det er i hendes store udsmykningsprojekter eller i mindre værker som her. De er i sig selv et meget konkret aftryk af den kunstneriske proces, hvilket giver et særligt, menneskeligt nærvær i værkerne. 


MIA CARL (f. 1991) 
På udstillingen præsenterer Galleri DGV værker af den unge, danske billedkunstner Mia Carl. Mia Carl er uddannet fra Kunstakademiet i Bergen (NO) og har siden deltaget i Anne Marie
Carl-Nielsens program for kunst i offentlige rum på Det Fynske Kunstakademi. Hun arbejder på tværs af medier med maleri, skulptur, tekst samt interventioner og undersøgelser i offentlige rum. 

Carl arbejder med en kontinuerlig undersøgelse af landskabet: Både som konkrete omgivelser eller et forhold til jorden, men også som en allegori, der kan løfte større fortællinger om vores fælles historie med naturen. I hendes værker træder naturen ind som skaber af billeder om skønhed, nærhed, usikkerhed, forfald og mytologi. 

I udstillingen kan man opleve fire nye værker kaldet ” I evig blomst l-lV”. Værkerne består af polerede stålkasser, hver især udsmykket med en unik håndtegnet blomst, ligeledes i stål. Værkernes uforgængelige materiale lader blomsten på stålkassen, være evigt blomstrende. 


VIERA COLLARO (f. 1946)
Viera Collaro er uddannet ved University of Michigan og ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1975. Hun er en pioner i sit arbejde med lyskunst og er repræsenteret på en række danske museer og samlinger og har senest haft store soloudstillinger på ARoS i 2022 og "Spaciousness" på Randers Kunstmuseum i 2023. I sin kunstneriske praksis har hun særligt markeret sig med monumentale, permanente og stedsspecifikke installationer i det offentlige rum, heriblandt Buen fra 2018 på den nye K.B. hal og De Fem Planeter på Haahrs Skole i Svendborg fra 2022. I 2006 modtog hun Statens Kunstfonds hædersydelse.

Siden Collaro debuterede fra Kunstakademiet i 1975 har hun høstet anerkendelse for sit pionerarbejde indenfor et eksperimenterende felt, hvor lys, farver og kroppe i rum er det centrale omdrejningspunkt. Særligt karakteristisk er den måde hun bygger bro mellem et stringent og stramt videnskabeligt arbejde og den abstrakte kunsts udtryksformer i fx farvemodulationer, en fintfølende sensorisk fornemmelse for farvernes rumlige virkning og deres indbyrdes samspil og ikke mindst et slægtskab med 1960’ernes konceptuelle udforskning af kunsten som en idé, der realiseres i beskuerens sind og som i sig selv har potentialet til at ændrer den måde vi oplever og erkender verden på [1]

Viera Collaros malerier repræsenterer en anden måde at arbejde på ift. lysinstallationerne. Maleriet er et andet energifelt. Her sætter kunstneren sin krop i arbejde og i Collaros store maleri Luminocity fra 2003 kan man fornemme den maleriske proces og det maleriske åndedrag i malestrøgende, der er udført i én bevægelse. Det meditative opstår, når Collaro bevæger penslen i én retning – hele tiden lag på lag i de vertikale strøg. De stærke farver i kombination med de meditative strøg har en sanselig effekt[2]


ANETTE HARBOE FLENSBURG
(f. 1961) 
Anette Harboe Flensburg er uddannet på Kunsthåndværkerskolen i Kolding i 1985. Hun har flere store museumsudstillinger bag sig og er repræsenteret på en række af landets kunstmuseer - heriblandt Kunstmuseum Brandts, Trapholt, KUNSTEN, Skive Kunstmuseum og Arken Museum for Samtidskunst. Hun har modtaget flere hæderslegater - bl.a. Ny Carlsbergfondets kunstnerpris i 2018. 

Flensburg arbejder klassisk med olie på lærred, men malerierne udspringer af fotografier af modeller, som Flensburg selv bygger op i dukkehusstørrelse. Hendes kunstneriske praksis er langsom og sirlig, og hun bruger tid på at studere arkitektoniske rum, der næsten altid er mennesketomme. Arbejdet med modellen kan tage månedsvis, hvor hun bygger, rykker rundt, afprøver og fotograferer.  

I værket Time and Texture fra 2024 opleves tydeligt Flensburgs evne til at fremmane poetiske og nærmest meditative rum, der virker dragende og inviterende på betragteren. Selve rummet er en form for grundmotiv ved Flensburg, som gennem sin karriere vedvarende har udforsket motivets muligheder i sine mange perspektiviske, lineære og lagvist afgrænsede rum 


ERIK STEFFENSEN (f. 1961)
Erik Steffensen er uddannet ved Det Kgl. Danske Kunstakademi i 1992, hvor han også var ansat som professor i årene 1998-2007. Steffensen er maler, fotograf og forfatter og trækker ofte på flere teknikker i sine værker. Han har en malerisk tilgang til fotografiet og er samtidig inspireret af kunsthistorien, kunstteorien og naturens æstetik, hvilket kommer til udtryk i hans arbejde. Han er repræsenteret på flere store danske museer, bl.a. Arken, ARoS, Louisiana og SMK, og har haft soloudstillinger i både Danmark og udlandet.

Erik Steffensen deltager på udstillingen med fire store solsikkemotiver – SUNFLOWERS I-IV - fotografi bemalet med oliemaling. Værkerne er dragende. Man må tæt på for at opleve motivet og værkets materiale, og måden lyset flimrer i de store solsikkers kronblade.  


NINA WENGEL (f. 1979)
Nina Wengel er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2008. Hun arbejder primært med maleri, men har en konceptuel og eksperimenterende tilgang til materialer og til hvad maleri kan indeholde. Wengel inkorporerer universelle symboler i sit arbejde, såsom sole, måner, bjerge og hverdagsgenstande som stole, borde og lamper. Hendes kunstneriske proces er gennemsyret af spiritualitet, og hendes værker rummer ofte helbredende aspekter og udforsker den fine balance mellem tvivl og tro.

Nina Wengel har udstillet både i Danmark og internationalt, og hun har lavet flere offentlige udsmykninger bl.a. på Odense Universitetshospital, bestilt af Statens Kunstfond. Hun har deltaget i adskillige kunstnerresidencys, herunder O-residency i Nordmakedonien (2024), Det Danske Institut i Athen (2024), Swing Space, Lower Manhattan Cultural Council i New York (2013) og Capacete i Rio de Janeiro (2013). Hendes kunstneriske praksis er blevet generøst støttet ved flere lejligheder af Statens Kunstfond, såvel som af Akademiraadet og en række private fonde.


MORTEN BUCH (f. 1970)
Morten Buch har siden han debuterede i 2001, udforsket maleriets muligheder med en sjælden kompromisløshed. Hans værker har rødder i kunsthistorien, men forbinder sig også til populærkultur, som mode og barndommens tegneserier i en fundamental diskussion af, hvad billeder er, og hvordan de gengiver det vi opfatter som virkelighed. Hans værker er repræsenteret i en række samlinger heriblandt:  Arken Museum for Samtidskunst, Horsens Kunstmuseum, Kastrupgårdsamlingen, Statens Kunstfond, Ny Carlsbergfondet

På udstillingen kan man opleve marmorrelieffer skabt under et Artist Residency i Pietrasanta i Italien. Byen har i århundreder været centrum for billedhuggere på grund af det berømte Carrara-marmor og områdets tradition for professionel bronzestøbning og stenhugning. 


ERIK A FRANDSEN (f. 1957)
Erik A. Frandsen er i dag en af dansk kunsts mest fremtrædende og ansete billedkunstnere. Kunstnerisk er han født ind i 1980ernes postmoderne tænkning, hvor man begyndte at strække begreberne om skulptur og maleri til nye flydende muligheder for kunsthistoriske cross-overs. Frandsen er kendt for sine mange nytænkende kunstneriske eksperimenter med materialer og metoder, og som en rød tråd gennem hans værker løber en stadig dialog med kunsthistorien. 

Erik A. Frandsen har et hav af gruppe- og soloudstillinger på sit CV, og er repræsenteret på en lang række museer i ind- og udland, bl.a. SMK, Louisiana, ARKEN, ARoS og Horsens Kunstmuseum. I 2014 tildeltes han Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse.

[1] Lise Jeppesen, Spaciousness, 2023

[2] Eva Pohl, Viera Collaro, 2006 s. 54