Som salt og peber

Tekst: Tom Jørgensen
Redaktør af Kunstavisen,
Bachelor i Kunsthistorie

Frugtbar kunstnerisk dialog mellem
Tom Krøjer og Better Lübbert

Det er ofte en svær mission at skrive om en udstilling med to kunstnere. Enten forsøger man at postulere en sammenhæng, der kan være ganske svær af få øje på, eller man giver op og skriver to separate tekster. Hvad angår Galleri DGVs udstilling med Tom Krøjer og Better Lübbert kommer sammenhængen imidlertid ganske af sig selv. Selvom de arbejder i to forskellige medier, henholdsvis maleri og keramik, er begge kunstnere farveglade, sikre i formen, på én gang moderne og respektfulde overfor traditionen og så har de desuden en fælles interesse for popkunsten.

Når Tom Krøjer scanner de romerske frugtmarkeder og handelsboder i sin søgen efter skønheden i frugternes former, reklameskiltenes neonlysende budskaber og de altid velklædte italieneres tøj har det sin parallel i de scener fra det moderne liv, silhuetter af babyer, konkurrencesvømmere og snapshots af menneskeøjne, som Better Lübbert påfører sine keramiske værker. Når Krøjer fremviser hele paletten i sine farvemættede, udadlelige malerier, går de endog meget fint i spænd med de dybe orientalske glasurfarver, Lübbert arbejder med i sine profilerede krukker. Og når Krøjer viser sin fascination af mønstre, arabesker og dekorative former generelt går disse uden videre i dialog med Lübberts minoisk og mykensk inspirerede planteornamenter, dyresilhuetter og motiver fra havets forunderlige verden. I deres søgen efter perfekt afstemte farveharmonier, i deres interesse for værkets dekorative kvaliteter og med deres fascination af hele denne verdens ufattelige mangfoldighed af indtryk passer disse to kunstnere sammen som yin og yang, anima og animus, salt og peber eller hvad man nu ellers kan finde på af udtryk, der skal vise, at vi her har med en frugtbar kunstnerisk dialog at gøre.